پنل sms

  • ۰
  • ۰

 مانند رایانه های جیبی یا حتی گاهی اوقات حتی رایانه های رومیزی) در دسترس است و امکان ارسال پیام کوتاه (که به آن پیام کوتاه یا پیام کوتاه نیز گفته می شود) را می دهد. محاوره ای بیشتر (و متن یا حتی نوشتاری) بین تلفن های همراه ، سایر دستگاه های تلفن همراه و حتی تلفن های ثابت. اصطلاح پیام متنی و انواع آن بیشتر در آمریکای شمالی ، انگلستان و فیلیپین استفاده می شود ، در حالی که بیشتر کشورهای دیگر اصطلاح پیام کوتاه را ترجیح می دهند. پیام های متنی اغلب برای تعامل با سیستم های خودکار مانند سفارش محصولات و خدمات تلفن های همراه یا شرکت در مسابقات استفاده می شوند.

پنل پیام کوتاه چیست؟

تاریخ

مانند اکثر سرویس های GSM و سایر واحدهای عملکردی ، هیچ فردی نمی تواند کنترل والدین پیامکی را ادعا کند. این ممکن است مفید باشد که توجه داشته باشید ، با توجه به اینکه چنین تلاش هایی ممکن است هنوز هم قابل مشاهده باشد - همچنین از سوی افرادی که هرگز در کار GSM با پیام کوتاه مشارکت نداشته اند. ایده اضافه کردن پیام های متنی به خدمات کاربران تلفن همراه در بسیاری از جوامع خدمات ارتباطات سیار در اوایل دهه 1980 نهفته بود. متخصصان بسیاری از این جوامع در بحث درباره خدمات GSM مشارکت داشتند. بیشتر اس ام اس به عنوان راهی برای هشدار دادن به یک کاربر شخصی تلفن همراه ، به عنوان مثال در مورد پیام صوتی ورودی ، فکر می کردند ، در حالی که دیگران برنامه های پیچیده تری مانند دورسنجی را در ذهن خود داشتند. با این حال ، تعداد کمی معتقدند که پیامک به عنوان راهی برای ارسال پیامک از یک کاربر تلفن همراه به کاربر دیگر استفاده می شود.

اولین پیام کوتاه پیامکی از طریق شبکه Vodafone GSM در انگلستان در 3 دسامبر 1992 از نیل پاپورث از گروه Sema (با استفاده از رایانه شخصی) به ریچارد جارویس از وودافون (با استفاده از تلفن Orbitel 901) ارسال شد. متن پیام "تولدت مبارک" بود. اولین پیامک نوشته شده روی تلفن GSM توسط ریکو پیکونن ، دانشجوی مهندسی نوکیا ، در سال 1993 ارسال شده است.

رشد اولیه کند بود و در سال 1995 مشتریان به طور متوسط ​​هر ماه 0.4 پیام برای هر مشتری GSM ارسال می کردند. یکی از عوامل کاهش سرعت پیام های متنی اس ام اس این است که اپراتورها در تنظیم سیستم های شارژ به ویژه برای مشترکان اعتباری کند عمل کرده و تقلب در صورتحساب را که با تغییر تنظیمات پیام کوتاه در تلفن های منفرد امکان استفاده از پیام کوتاه برای اپراتورهای دیگر را داشت ، از بین بردند. با گذشت زمان ، این مسئله به جای صورتحساب در SMSC و ویژگی های جدید در SMSCS با صدور صورتحساب حل شد تا به کاربران تلفن همراه خارجی اجازه جلوگیری از ارسال پیام از طریق آن را بدهد. مثالی از شرکت های نوآور در این زمینه OsinetS.A است. در پایان سال 2000 ، تعداد متوسط ​​پیام ها برای هر کاربر 35 پیام بود.

همچنین ادعا می شود این واقعیت که مشتریان رومینگ ، در روزهای ابتدایی خود ، پس از تعطیلات در خارج از کشور ، به ندرت قبض پیام کوتاه خود را دریافت می کردند ، بر پیام رسانی متنی به عنوان جایگزین تماس صوتی تأثیر داشته است.

پیام کوتاه در ابتدا به عنوان بخشی از GSM طراحی شده بود ، اما اکنون در طیف گسترده ای از شبکه ها از جمله شبکه های 3G در دسترس است. با این حال ، همه سیستم های پیام متنی از پیام کوتاه استفاده نمی کنند و برخی از برنامه های جایگزین قابل توجه برای این ایده شامل SkyMail J-Phone و نامه کوتاه NTT Docomo است که هر دو در ژاپن هستند. در ایمیل های تلفن ، همانطور که از طریق حالت i در NTT Docomo و RIM BlackBerry معمول است ، از پروتکل های نامه استاندارد مانند SMTP از طریق TCP / IP استفاده می شود.

جزییات فنی

توصیه GSM 03.41 برای ارسال پیام های "خوش آمد گویی" به تلفن های همراهی که بین کشورها در حال پرسه هستند استفاده می شود. در اینجا ، T-Mobile از یک مشترک Proximus در انگلیس و BASE از یک مشتری Orange UK در بلژیک استقبال می کند.

سرویس پیام کوتاه نقطه به نقطه (SMS-PP) در توصیه GSM 03.40 تعریف شده است. GSM 03.41 سرویس پیام کوتاه - Broadcast Cell (SMS-CB) را تعریف می کند که اجازه می دهد پیام ها (تبلیغات ، اطلاعات عمومی و غیره) برای همه کاربران تلفن همراه در یک منطقه جغرافیایی مشخص پخش شود.
پیام ها به مرکز خدمات پیام کوتاه (SMSC) ارسال می شوند که مکانیزم ذخیره سازی و ارسال را فراهم می کند. تلاش برای ارسال پیام به گیرندگان. اگر گیرنده قابل دسترسی نیست ، SMSC در صف قرار می گیرد تا پیام بعداً دوباره امتحان کند. برخی از پیامک ها گزینه "انتقال و فراموش کردن" را نیز ارائه می دهند که ارسال فقط یکبار امتحان می شود. هر دو فرآیند برای پیام های ارسال شده به تلفن همراه و Mobile Origination (MO) ، برای پیام های ارسال شده از تلفن همراه ، از Mobile Terminated (MT) پشتیبانی می شوند. ارسال پیام بهترین تلاش است ، بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که پیام در واقع به گیرنده تحویل داده شود و تأخیر یا از دست دادن کامل پیام غیرمعمول نیست ، به ویژه هنگام ارسال بین شبکه ها. کاربران می توانند گزارش های تحویل را درخواست کنند ، که می تواند تأیید مثبت رسیدن پیام به گیرنده مورد نظر را ارائه دهد ،

انتقال پیامک بین SMSC و تلفن از طریق پروتکل های مختلف مانند SS7 تحت استاندارد GSM MAP یا TCP / IP در همان استاندارد انجام می شود. پیام ها با عملیات اضافی MAP forward_short_message ارسال می شوند ، جایی که به دلیل محدودیت های پروتکل سیگنالینگ با دقت 140 بایت (140 بایت = 140 * 8 بیت = 1120 بیت) طول بار حمل و نقل محدود است. در عمل ، این به 160 کاراکتر 7 بیتی ، 140 نویسه 8 بیتی یا 70 نویسه 16 بیتی ترجمه می شود. نویسه ها در زبانهایی مانند عربی ، چینی ، کره ای ، ژاپنی یا اسلاوی (مانند روسی) باید با استفاده از رمزگذاری نویسه 16 بیتی UCS-2 رمزگذاری شوند (به Unicode مراجعه کنید) داده های مسیریابی و سایر فراداده ها به اندازه بار بار اضافی هستند.

محتوای بزرگتر (معروف به پیام کوتاه یا پیام کوتاه همراه) را می توان از طریق چند پیام تقسیم بندی کرد ، در این صورت هر پیام با یک سرصفحه داده کاربر (UDH) حاوی اطلاعات هش شروع می شود. از آنجا که UDH درون محموله است ، تعداد نویسه ها در هر بخش کمتر است: 153 برای رمزگذاری 7 بیتی ، 134 برای رمزگذاری 8 بیتی و 67 برای رمزگذاری 16 بیتی. تلفن دریافت کننده سپس وظیفه جمع آوری مجدد پیام و ارائه آن به کاربر به عنوان یک پیام طولانی را دارد. در حالی که استاندارد از نظر تئوری حداکثر 255 بخش را مجاز می داند ، پیام های 6 تا 8 حد عملی است و پیام های طولانی معادل چندین پیام کوتاه در نظر گرفته می شوند.

پیامک همچنین می تواند برای ارسال محتوای باینری مانند آهنگ های زنگ یا آرم ، و همچنین برنامه نویسی OTA یا داده های پیکربندی استفاده شود. چنین کاربردهایی توسعه دهنده مشخصات GSM است و چندین استاندارد رقابت وجود دارد ، اگرچه پیام های هوشمند نوکیا معمولاً رایج ترین است.

مشخصات پیامکی روشی را برای دستگاههای جانبی خارجی مانند رایانه شخصی یا رایانه جیبی برای کنترل عملکردهای پیامکی تلفن همراه تعریف می کند. ارتباط بین تجهیزات ترمینال و تلفن همراه با کابل سریال ، لینک بلوتوث ، لینک مادون قرمز و غیره قابل دستیابی است. پروتکل رابط بر اساس دستورات AT است. دستورات متداول AT شامل AT + CMGS (ارسال پیام) ، AT + CMSS (ارسال پیام از حافظه) ، AT + CMGL (لیست پیام) و AT + CMGR (خواندن پیام) است.

برخی از ارائه دهندگان خدمات بدون در نظر گرفتن توانایی دریافت پیام های متنی از طریق تماس خودکار با گیرنده و خواندن پیام با صدای بلند با استفاده از میکسر گفتار با شماره فرستنده ، توانایی ارسال پیام به تلفن ثابت را دارند.

امروزه از پیامک برای ارتباط ماشین به ماشین نیز استفاده می شود. به عنوان مثال ، یک صفحه نمایش LED وجود دارد که توسط پیامک کنترل می شود و برخی از شرکت های ردیابی خودرو مانند ESITrack از پیامک برای انتقال داده یا نیازهای دورسنجی خود استفاده می کنند.

محتوای برتر

پیامک به طور گسترده برای تهیه محتوای برتر مانند هشدارهای خبری ، اطلاعات مالی ، آرم ها و آهنگ های زنگ استفاده می شود. این پیام ها با نام Premium SMS (PSMS) نیز شناخته می شوند. مشترکان برای دریافت این محتوای برتر هزینه اضافی را متحمل می شوند و این مبلغ معمولاً از طریق تقسیم درآمد یا هزینه های انتقال ثابت بین اپراتور شبکه تلفن همراه و ارائه دهنده محتوا (VASP) تقسیم می شود.

پیامک برتر نیز به طور فزاینده ای در سرویس های "دنیای واقعی" استفاده می شود. به عنوان مثال ، برخی از ماشین های فروش در حال حاضر با ارسال یک پیام کوتاه دارای امتیاز برتر اجازه پرداخت می دهند ، بنابراین هزینه کالای خریداری شده یا به صورت حساب تلفن کاربر اضافه می شود یا از اعتبارات اعتباری کاربر کسر می شود.
هنگام راه اندازی وب سایت های سرویس اسکریپت ، نوع جدیدی از محتوای "حق بیمه رایگان" یا "نصب مختلط" ظاهر شد. این سایتها به کاربران ثبت نام شده اجازه می دهد هنگام نمایش موارد مورد علاقه خود یا ارسال موارد جدید ، پیام های متنی رایگان دریافت کنند.

محبوبیت

خدمات پیام کوتاه در سراسر جهان بسیار سریع در حال توسعه هستند. در سال 2000 ، فقط 17 میلیارد پیام کوتاه ارسال شده است. در سال 2001 ، این تعداد به 250 میلیارد رسید و تا اواسط سال 2004 ، پیام های SMS با نرخ 500 میلیارد پیام سالانه ارسال می شدند. با هزینه 0.10 دلار برای هر پیام ، بیش از 50 میلیارد دلار درآمد برای اپراتورهای تلفن همراه ایجاد می کند و تقریباً 100 پیام کوتاه را برای هر شخص در جهان نشان می دهد.

پیام رسانی متنی پیامکی به ویژه در اروپا و آسیا (به استثنای ژاپن ؛ به زیر مراجعه کنید) ، استرالیا و نیوزیلند بسیار محبوب است. از محبوبیت کافی برخوردار شد به طوری که اصطلاح پیام متنی (به عنوان فعلی به معنای فعل کاربران تلفن همراه ارسال پیام کوتاه به جلو و عقب استفاده می شود) وارد واژه نامه رایج شد. در چین پیامک بسیار پرطرفدار است و سود زیادی را برای تأمین کنندگان خدمات به ارمغان آورده است (18 میلیارد پیام کوتاه در سال 2001 ارسال شده است). پیامک در هند بسیار محبوب است ، جایی که جوانان اغلب پیام های متنی زیادی می فرستند ، شرکت ها هشدارها ، سرگرمی ها ، اخبار ، به روزرسانی امتیازات کریکت ، رزروهای راه آهن / هواپیمایی ، قبض های تلفن همراه و همچنین بانکداری پیام کوتاه را ارائه می دهند. .

پیام کوتاه متنی پیام کوتاه یک موفقیت عادی بود که تقریباً همه افراد در صنعت موبایل را به خود جلب کرد. تعداد کمی از مردم انتظار داشتند که این سرویس آسان برای استفاده مفید باشد. اپراتورهای شبکه حتی پس از موفقیت در پیام کوتاه هیچ تبلیغ و تبلیغ SMS ندارند. تبلیغات پیامکی از نمایش تاجران با لباس پیامکی به تبلیغات صورتی روشن و زرد با هدف بازارهای جوانان که پیامک را پذیرفته اند تبدیل شده است.

پیام کوتاه پیروزی مصرف کننده بود - هر نسلی به فناوری نیاز دارد که بتواند مانند ارتباط با خود از آن استفاده کند - و آنها پیامک را ایجاد کردند. از قضا ، به دلیل دشواری استفاده از پیام کوتاه ، جوانان گفتند که بر رابط ماشین انسان و سایر مسائل غلبه می کنند و به هر حال از این سرویس استفاده می کنند. این واقعیت که موانع یادگیری سرویس بسیار زیاد بود به این دلیل بود که والدین ، ​​معلمان و دیگر شخصیت های بزرگسال بعید ، قادر و مایل به استفاده از این سرویس نبودند.

الفبای کاملاً جدیدی ظاهر شد زیرا ورود پیام های کوتاه مدت زیادی طول کشید و کاملاً تعجب آور بود زیرا مردم سعی کردند هرچه بیشتر با فقط چند کلید زدن بگویند. میانبرهایی مانند "CU L8er" برای "بعداً می بینیم" ظاهر شده اند تا باعث صرفه جویی در وقت و سرما شوند. استفاده از لبخند برای کاهش تأخیر متوسط ​​و کمک به نشان دادن روحیه فرد به روشی که با متن معمولی دشوار بود ، به امری عادی تبدیل شده است.

استفاده از تعرفه های اعتباری تلفن های همراه که مردم می توانند برای زمان پخش از قبل پرداخت کنند و بنابراین هزینه های خود را بر روی تلفن همراه کنترل کنند ، کاتالیزوری بود که دریافت پیام کوتاه را تسریع می کرد. اپراتورهای شبکه از نظر فنی قادر به دریافت پیش پرداخت مشتریان برای پیامک های مورد استفاده خود نبودند زیرا ارتباطات بین سیستم اعتباری و سیستم صورتحساب و مراکز پیام کوتاه وجود نداشت. اپراتورهای شبکه بی سر و صدا پاسخ داده اند - حتی اگر تلفن های پیش پرداخت از این سرویس پشتیبانی می کنند ، در متن پیش پرداخت به هیچ وجه پیام های متنی SMS ذکر نشده است. یک چیز مطمئناً است که این روزها با انقلاب اینترنت در انتشار اطلاعات ، جوانان روزنه هایی از این دست را خواهند شناخت. و آنها این کار را کردند. ناگهان میلیون ها پیام کوتاه متنی ارسال شد - با برخی اشتراک های جداگانه تلفن های همراه ، فقط هزاران پیامک در ماه ایجاد می شود که تولیدکننده پیام های خودکار ایجاد می کنند. اپراتورهای شبکه با فروشندگان سیستم عامل خود تلاش کردند تا این مشکل را برطرف کنند و با استفاده از سیستم اعتباری هزینه های پیامکی را برای مشتریان پیاده سازی کنند. در همین حال ، پیامک در آغوش گرفته و پخش می شد و مردم از آن استفاده می کردند زیرا هیچ هزینه ای نداشت ، در حالی که انجام همان درمان با استفاده از صدا به وضوح هزینه آن را نیز در پی داشت. در پایان ، پس از چند ماه ، سرانجام اپراتورهای شبکه به کار پرداختند و توانستند هزینه های پیامکی را برای کاربران اعتباری اعمال کنند ، به این ترتیب آنها می توانند مانده هزینه پیش پرداخت را با هزینه پیام کوتاه کاهش دهند. اپراتورهای شبکه با فروشندگان سیستم عامل خود تلاش کردند تا این مشکل را حل کنند و با استفاده از سیستم اعتباری هزینه های پیامکی را برای مشتریان پیاده سازی کنند. در همین حال ، پیامک در آغوش گرفته و پخش می شد و مردم از آن استفاده می کردند زیرا هیچ هزینه ای نداشت ، در حالی که انجام همان درمان با استفاده از صدا به وضوح هزینه آن را نیز در پی داشت. در پایان ، پس از چند ماه ، سرانجام اپراتورهای شبکه به کار پرداختند و توانستند هزینه های پیام کوتاه را برای کاربران اعتباری اعمال کنند ، تا بتوانند با هزینه پیام کوتاه مانده تعادل پیش پرداخت را کاهش دهند. اپراتورهای شبکه با فروشندگان سیستم عامل خود تلاش کردند تا این مشکل را حل کنند و با استفاده از سیستم اعتباری هزینه های پیامکی را برای مشتریان پیاده سازی کنند. در همین حال ، پیامک در آغوش گرفته و پخش می شد ، و مردم از آن استفاده می کردند زیرا هزینه ای نداشت ، در حالی که انجام همان درمان با استفاده از صدا به وضوح هزینه آن را نیز در پی داشت. در پایان ، پس از چند ماه ، سرانجام اپراتورهای شبکه دست به کار شدند و توانستند هزینه های پیامکی را برای کاربران اعتباری اعمال کنند تا بتوانند با هزینه پیامک ، مانده اعتباری را کاهش دهند. اپراتورهای شبکه با فروشندگان سیستم عامل خود برای حل این مشکل و اجرای هزینه پیام کوتاه برای مشتریان با استفاده از سیستم پیش پرداخت کار کردند. در همین حال ، پیامک در آغوش گرفته و پخش می شد ، و مردم از آن استفاده می کردند زیرا هزینه ای نداشت ، در حالی که انجام همان معامله با استفاده از صدا به وضوح هزینه آن را در پی داشت. در پایان ، پس از چند ماه ، سرانجام اپراتورهای شبکه دست به کار شدند و توانستند هزینه های پیامکی را برای کاربران اعتباری اعمال کنند ، تا بتوانند با هزینه پیامک ، مانده اعتباری را کاهش دهند. اپراتورهای شبکه با فروشندگان سیستم عامل خود تلاش کردند تا این مشکل را برطرف کنند و با استفاده از سیستم اعتباری هزینه های پیامکی را برای مشتریان پیاده سازی کنند. در همین حال ، پیامک در آغوش گرفته و پخش می شد و مردم از آن استفاده می کردند زیرا هیچ هزینه ای نداشت ، در حالی که انجام همان درمان با استفاده از صدا به وضوح هزینه آن را نیز در پی داشت. در پایان ، پس از چند ماه ، سرانجام اپراتورهای شبکه شروع به کار کردند و توانستند هزینه های پیامکی را برای کاربران اعتباری اعمال کنند ، به این ترتیب آنها می توانند مانده هزینه پیش پرداخت را با هزینه پیام کوتاه کاهش دهند.

پس از آن ، کمپین توزیع پیام کوتاه به طور کلی ارسال می شود ، بنابراین هر کسی که از پیام کوتاه استفاده می کند ، یک پیام متنی دریافت می کند که به آنها اطلاع می دهد از یک تاریخ خاص ، هزینه پیام کوتاه دریافت می شود. این امر منجر به کاهش فوری و طولانی مدت استفاده از پیامک به 25٪ تا 40٪ سطح قبل از شارژ شد زیرا افراد ناگهان استفاده یا استفاده از پیامک را متوقف کردند. سپس یک چیز جالب اتفاق افتاد - حجم پیام های SMS دوباره کم کم شروع به افزایش کرد و به سرعت به سطح قبل از شارژ رسید. حجم پیام های متنی پیامکی همچنان رشد چشمگیری داشته است ، از یک فرد ساده به سمت پیام های شخصی سوق داده می شود ، در حالی که افراد احساس و احساس خود را به یکدیگر می گویند - خدمات اطلاعاتی و سایر اقدامات مبتنی بر اپراتورها در جذب علاقه جامعه کاربران به هیچ وجه نتوانسته اند و او هرگز انجام نداده است. در حالی که رایگان بود ، پیامک به بخشی مهم در ارتباط جوانان با زندگی در زندگی روزمره تبدیل شده است. پیامک بدون این فاکتور پیش پرداخت خاموش می شد زیرا قبلاً قبلاً از آن استفاده می شد ، اما به این سرعت برطرف نمی شد.

پیامک به رشد حیرت انگیز خود در طی سال 2000 در اروپا ادامه داد ، دوره ای که صنعت تلفن همراه در تلاش برای استقرار WAP بود. اگرچه تقریباً هیچ کاری از منفعت دیگری انجام نمی شود ، اما WAP حداقل علاقه کاربران به اینترنت همراه را افزایش می دهد ، زیرا افراد سعی می کنند خدماتی را پیدا کنند که پاسخگوی نیازهای کاربران تلفن همراه باشد. شرکت هایی که از فاجعه WAP جان سالم به در بردند ، متوجه شدند که پیامک و نه WAP ، مورد و مخاطبان تجاری واضح تری دارند. تبلیغات و سایر خدمات مبتنی بر پیام کوتاه آزمایش را آغاز کردند ، زیرا شرکت ها دریافتند افرادی که می توانند از پیامک های شخصی از شخص دیگر استفاده کنند نیز می توانند به پیام های تجاری مبتنی بر پیامک دسترسی داشته باشند. موفقیت بزرگ بعدی پیام های پیام کوتاه آهنگ زنگ بود. نوکیا پروتکل پیام رسانی هوشمند را شروع کرد که به جای پیامک های استاندارد به پیام کوتاه باینری متکی بود. نوکیا انتظار داشت که از این فناوری در خدمات اطلاعاتی و توصیفی در سراسر سرویس هوایی استفاده شود و سالهاست که رو به کاهش است ، تا اینکه ناگهان در سال 2000 ، متوجه شد که برنامه های کاربردی این امکان را به کاربران می دهد تا نحوه زنگ تلفن های همراه خود را تغییر دهند. از آنجا که اپراتورهای شبکه از کفایت کافی برخوردار نبودند و قادر به ارائه تعامل منصفانه و انعطاف پذیر برای تأمین کنندگان آهنگ های زنگ نبودند ، ارائه دهندگان خدمات شروع به استفاده از سیستم عامل های صوتی با پاسخگوی تعاملی صوتی (IVR) با قیمت مناسب برای تحریک انتقال آهنگ های زنگ تلفن کردند.

پیام کوتاه یک پیروزی برای انقلاب بود - انقلابی مردمی که صنعت تلفن همراه هیچ ارتباطی با آن نداشت و بارها و بارها به آن واکنش نشان داد. این کاملاً در تضاد با فناوری از بالا به پایین و رویکردهای صنعت به خدمات غیر فاکتور مانند WAP است. این صنعت می تواند از طریق پیام کوتاه چیزهای زیادی بیاموزد زیرا سعی دارد خدماتی غیر از صدا ایجاد کند - جای تعجب نیست که تنها حالت موفقیت غیر صوتی در ژاپن نیز یک موفقیت بی سابقه و غیر منتظره بوده است. صنعت موبایل بهتر می داند که موفقیت بدون گوش دادن شامل ایجاد فضای مناسب برای موفقیت خدمات ، اطمینان از پیاده سازی همه استانداردهای باز یکسان ، اجرای روشهای پرداخت صحیح و مجازاتهای کوچک و تشخیص اینکه ساختن یک توده حیاتی مهم مدتی طول می کشد ، کاربرد. صنعت موبایل باید درک کند که می تواند با انصراف از کنترل جوامع کاربر نهایی و توسعه برنامه ها و خدمات ، انقلاب اینترنت موبایل را به تأخیر بیندازد - یا اینکه این امر به زور توسط بازارها انجام خواهد شد. در هر صورت ، انقلاب عدم خشونت فرا خواهد رسید

  • ۹۹/۰۹/۰۷
  • xebohak860 xebohak860

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی